تداوم حرکت دولت به سمت توسعه در ماه پایانی خدمت

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، از پنجم تا ۱۱ تیرماه طبق روال، سفرهای هفتگی دولتمردان به استان ها همچنان تداوم داشت به گونه ای که در چند روز گذشته مردم نقاط مختلف کشور شاهد بهره‌برداری از چندین طرح مهم در حوزه بهداشتی، علمی و فناوری، محیط زیست، ارتباطی و شبکه ملی اطلاعات، توسعه جاده و صنعت آب و برق بودند.

در ادامه سفرها شماری از مسوولان طی هفته گذشته با حضور و یا ارتباط ویدئو کنفرانسی با مردم استان های تهران، اصفهان، فارس، گلستان، همدان، زنجان، کرمان، آذربایجان شرقی، هرمزگان، کردستان و کرمانشاه از نزدیک در جریان مشکلات این استان‌ها قرار گرفته و شماری از طرح های ملی را به بهره برداری رساندند.

دولت دوازدهم در کنار ارائه خدمات گسترده در استان ها مهمترین توجه خود را به رفع کاستی‌های زیرساختی، رونق تولید و رفع مشکلات معطوف کرده و موفقیت‌های خوبی نیز در این راستا به دست آورده است.

این دولت در سال‌های اخیر با وجود همه مشکلات و تنگناهای مالی، تحریم‌های ظالمانه و فشارهای اقتصادی استکبار جهانی، توسعه متوازن به ویژه تقویت زیرساخت‌ها و ایجاد عدالت برای دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در دورترین مناطق کشور را در دستور کار قرار داده و گام های بلندی برای حل مشکلات در این بخش ها برداشته است.  

اعضای هیات دولت در هفته گذشته هم با انجام سفرهای استانی و ارتباط ویدئو کنفرانسی تلاش کردند که از نزدیک در جریان مشکلات استان‌های کشور و میزان پیشرفت پروژه‌های مختلف در دست اجرا  قرار گیرند و برای حل مشکلات تصمیم ‌گیری کنند که در ادامه گروه اخبار استان های خبرگزاری جمهوری اسلامی مهمترین موضوعات و طرح هایی که در این سفرها مورد بررسی قرار گرفته و یا به بهره برداری رسید را در قالب بسته خبری در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

تداوم حرکت دولت به سمت توسعه در ماه پایانی خدمت

افتتاح طرح‌های ملی دانش‌بنیان با دستور رییس جمهوری

پنج طرح ملی دانش‌بنیان در استان‌های تهران، اصفهان و کرمانشاه  امروز همزمان و به دستور رییس جمهوری افتتاح و به بهره برداری رسید. ساخت تلسکوپ، طراحی اتوبوس برقی، راه‌اندازی رصدخانه ملی کاشان و سه خانه خلاق از جمله این طرح‌ها هستند.

دوشنبه هفتم تیر ماه در هفتاد و ششمین برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، با ۳۸۵ میلیارد تومان هزینه و اشتغال زایی برای هزار و ۲۳۵ نفر رصدخانه ملی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کاشان، طرح توسعه قوای محرکه الکتریکی اتوبوس برقی شهری دانشگاه تهران، نمایشگاه دایمی محصولات دانش بنیان صادراتی ایران ساخت در نمایشگاه بین المللی تهران از جمله طرح‌های دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود که در استان های تهران، اصفهان و کرمانشاه با دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به بهره برداری رسید.

خانه‌های خلاق در کاشان، اصفهان و تهران و کارخانه نوآوری پارک علم و فناوری کرمانشاه از دیگر طرح‌های ملی بود که در جهت توسعه زیست بوم نوآوری کشور با فرمان رییس جمهوری افتتاح شد.

رصدخانه ملی ایران به همت دانشمندان و مهندسان ایرانی به اجرا درآمده است. تمام اجزا و تجهیزات تلسکوپ و گنبد این رصدخانه ساخت ایران است و با اجرای این طرح ایران جزو ۱۰ کشور سازنده تلسکوپ در جهان قرار می‌گیرد.

ساخت تلسکوپ رصدخانه ملی ایران در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و با راه‌اندازی آن یک روند علمی نجوم در کشور شکل خواهد گرفت.

برج فناوری کرمانشاه که به عنوان نماد فناوری غرب کشور است توسط جهاد دانشگاهی کرمانشاه و با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری و ریاست جمهوری و استانداری کرمانشاه احداث شده است، علاوه بر تامین فضای لازم جهت استقرار شرکت‌های دانش بنیان و فناور، فضای لازم برای حضور شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تخصصی، دفاتر انتقال فناوری دانشگاه‌ها، نهادهای مالی و سرمایه گذاری، شتاب دهنده‌ها و واحدهای تحقیق و توسعه صنایع بزرگ نیز فراهم شده است. با توجه به سیاست ها و اهداف معاونت علمی در راستای توسعه فناوری های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی تاسیس و حمایت از شکل گیری خانه‌های خلاق ونوآوری در دستورکار معاونت علمی قرار گرفت.

 سه خانه خلاق و نوآوری به نام های خانه خلاق بهزاد “ب” در تهران، خانه خلاق قزوینی‌ها در اصفهان و خانه خلاق گذر در کاشان با سرمایه گذاری ۱۹ میلیارد تومانی بخش خصوصی و ۸۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاری بخش دولتی در قالب وام به بهره برداری رسید.

با راه اندازی این ۳ خانه خلاق و نوآوری در کشور در مجموع ۹ خانه خلاق و نوآوری در کشور راه اندازی شده و فعال هستند.

تداوم حرکت دولت به سمت توسعه در ماه پایانی خدمت

رها نشدن حقابه هامون‌، تهدید ایران و افغانستان 

برنامه دیگر مسوولان دولت دوازدهم در روز دوشنبه هفتم تیر ماه برگزاری نخستین کنفرانس روئین‌تن‌سازی سیستان با هدف اصلاح الگوی توسعه و ارتقای وضعیت اقتصادی- اجتماعی و محیط‌زیستی منطقه سیستان و به صورت ارتباط تصویری با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو بود.

اردکانیان در این کنفرانس اظهارداشت: اصلی‌ترین منبع موجود، بحث شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان است که می‌تواند نیازهای آبی ضروری و نیز تقاضاهای با صرفه اقتصادی، شامل نیازهای صنعت را در کریدور شرق کشور از چابهار تا سرخس تامین کند.

وی اظهار داشت: در صورت عدم رهاسازی حقابه محیط‌ زیستی هامون‌ ایران و افغانستان و خشک شدن آنها تبعات منفی زیست‌محیطی و کاهش سطح سلامت ناشی از تشدید توفان‌های گرد و خاک و نیز تبعات اقتصادی – اجتماعی این امر، گریبانگیر همه‌ مردمی که در این منطقه در هر دو سوی مرز زندگی می‌کنند خواهد شد.

اردکانیان ادامه داد: اجرای این پروژه عملا آغاز شده و در نخستین فاز بهره‌برداری، آب انتقالی از دریای عمان را به زاهدان می‌رساند یک خط لوله دیگر نیز بین زابل و زاهدان در حال بهره‌برداری است که بخشی از آب آشامیدنی زاهدان را از چاه‌نیمه‌ها  تامین می‌کند.
وزیر نیرو گفت: قرار است این خط انتقال با اعمال اصلاحاتی جزئی، معکوس عمل کند و این بار آب شیرین و انتقالی از دریای عمان را از زاهدان به زابل و زهک برساند و این اقدام، منجر به کاهش بارگذاری بر روی منابع آبی سیستان و هیرمند نیز می‌شود.
وی افزود: پهنه‌ آبرفتی گزیک-حرمک منبع آبی دیگری با ظرفیت مناسب بوده که برنامه‌ریزی شده تا به عنوان پشتیبان در مواقع اضطراری، بخشی از آب آشامیدنی مورد نیاز منطقه را تامین کند به‌جز این موارد، کاهش بارگذاری سیستان از طریق‌ مدیریت مصرف و اجرای طرح‌های سازگاری با کم‌آبی نیز مد نظر قرار گرفته است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: انجام تمهیدات برای روئین‌تن‌سازی سیستان به معنای بی‌نیاز شدن و یا صرف نظر کردن از حقابه‌ تعیین‌شده‌ ایران در معاهده ۱۳۵۱ رودخانه هیرمند به میزان ۸۲۰ میلیون‌ مترمکعب در سال نیست و هم ما مصر به گرفتن حقابه تا قطره‌ آخر هستیم و دولت افغانستان نیز همواره تعهد خود را بر تحویل حقابه مورد نظر به جمهوری اسلامی ایران ابراز داشته در این راستا، استقرار سامانه‌ دریافت و اندازه‌گیری حقابه در مرز ایران در حال انجام است.
وی همچنین با اشاره به مساله تالاب‌های بین المللی هامون اظهارداشت: در طرح روئین‌تن سازی سیستان اگرچه آب مورد نیاز برای آشامیدنی، کشاورزی و صنعت، از محل حقابه و از محل آب انتقالی از دریای عمّان یا دیگر منابع جدید تضمین خواهد شد اما دغدغه و نگرانی برای تامین نیازهای محیط زیستی رودخانه هیرمند و تالاب‌های بین‌المللی هامون همچنان پابرجاست.
وی تاکید کرد: خشکی هامون‌ها همان‌قدرکه منطقه سیستان در ایران را تهدید می‌کند برای منطقه نیمروز و هلمند نیز در آن سوی مرز تهدید محسوب می‌شود و توفان‌های گرد و خاک برخاسته از تالاب‌های خشکیده در ایران، تحت شرایط جوی طبیعی منطقه، به آسمان افغانستان گسیل شده و ساکنان ولایت‌های مرزی ابن کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو به دقت هرگونه اقدام مغایر با ملاحظات محیط‌زیستی را در رودخانه‌های مرزی به‌خصوص در منطقه هیرمند پایش می‌کند و در زمان درست و از طریق مجاری رسمی، یادداشت‌ها و پیام‌های لازم را به کشورهای همسایه منعکس می‌کند. در مورد بند کمال‌خان نیز به‌ طور ویژه، موضوع در سازوکار کمیساران آب هیرمند و نشست‌های مرتبط با آن مطرح شده است و البته این نشست‌ها و رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد.

تداوم حرکت دولت به سمت توسعه در ماه پایانی خدمت

بهره برداری از پروژه های ارتباطی استان فارس رهاورد سفر وزیر ارتباطات 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم روز دوشنبه هفتم تیر ماه در سفر به شیراز، پروژه‌های ارتباطی استان فارس را افتتاح و پوشش ۹۷ درصدی روستاهای این استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت را رونمایی کرد.

در این مراسم چندین پروژه‌های در حوزه ارتباطات و به صورت نمادین به نمایندگی از روستاهای استان فارس در روستاهای مرغ بزرگ ممسنی، سیمکان بوانات، کره داشی فیروزآباد و کلانی کازرون به شکل ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.  

محمد جواد آذری جهرمی، در آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطی استان فارس در شیراز و رونمایی از دستاورد پوشش ۹۷ درصدی اینترنت روستایی در این استان، با اشاره به دستاوردها در حوزه ارتباطات کشور اضافه کرد: یک دلیل این اقدامات و موفقیت‌ها این بود که از یک ترکیب مدیریتی جوان و فعال بهره گرفتیم و از حمایت آنها هم فروگذار نکردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این آیین که در استانداری فارس برگزار شد، گفت: مجموعه اقداماتی که طی سال‌های اخیر در زمینه ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در استان فارس انجام شد این استان را به لحاظ جایگاه جزو پنج استان نخست کشور قرار داد.
آذری جهرمی افزود: طی این سال‌ها کوشیدیم که با همکاری و تعامل با سایر مجموعه‌ها این استان را به جایگاه خود بازگردانیم که موفقیت‌های خوبی نیز حاصل شد که البته این به معنای نبود مشکلات نیست.
وزیر ارتباطات ادامه داد: کارخانه آی تی ام سی بازیابی و از ورشکستگی خارج شد و به شرکتی تبدیل شده که سود عملیاتی دارد.
آذری جهرمی اظهار داشت: همچنین با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، کارخانه نوآوری در محل کارخانه آی تی ام سی فعالیت خود را آغاز کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پارک علم و فناوری فارس یکی از از پارک‌های فعال و درخشان کشور است و اقدامات ارزنده ای انجام داده است.
وی تصریح کرد: شرکت صا شیراز نیز با حمایت‌های استانداری فارس و فعالیت‌هایی که وزارت ارتباطات با آن شروع کرده، ارتقای قابل توجهی یافته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از ابتدای سال ۹۷ برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان فارس فعالیت‌هایی را آغاز کردیم و در همان سال ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم.
آذری جهرمی افزود: طی این سال‌ها سه فاز توسعه شبکه انتقال استان توسط شرکت مخابرات انجام شد و افزون بر ۳۰۰ کیلومتر شبکه مسی در درون شهرها توسعه داده شد.
 

تداوم حرکت دولت به سمت توسعه در ماه پایانی خدمت

۶۹۶ طرح تازه‌ترین رهاورد وزارت بهداشت برای ۱۰ استان

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در هفته گذشته پرتلاش بود به گونه ای که روز سه‌شنبه هشتم تیرماه در سی و چهارمین گام پویش «ره سلامت»، ۶۹۶ طرح بهداشتی با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت به طور همزمان در ۱۰ استان کشور به بهره برداری رسید.

این طرح ها که شامل خانه بهداشت، پایگاه سلامت، مرکز خدمات جامع سلامت، تسهیلات زایمانی، مرکز آموزش بهورزی، محل زیست پزشک و سایر واحدهای بهداشتی است، در استان‌های آذربایجان شرقی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، همدان، اصفهان، آذربایجان غربی، کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی و یزد به بهره‌برداری رسید. 

وی همچنین در جریان سفر ۲ روزه خود به استان یزد ۷۴ طرح بهداشتی و درمانی با سرمایه گذاری ۲۵۲ میلیارد تومان افتتاح کرد. 

تداوم حرکت دولت به سمت توسعه در ماه پایانی خدمت

بهره‌مندی سه استان از دستاورد پنج طرح جدید صنعت آب و برق 

همدان، زنجان و گلستان  روز سه شنبه هشتم تیرماه ایستگاه سیزدهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال ۱۴۰۰ بودند، پویشی که بهره‌برداری از پنج طرح صنعت آب و برق را با اعتبار ۴۳۲ میلیارد تومان به این استان ها برد.

پویش «هر هفته الف-ب-ایران» برای بهره‌برداری هفتگی طرح‌های مهم و زیربنایی صنعت آب و برق کشور راه‌اندازی شده است و “رضا اردکانیان” وزیر نیرو در سیزدهمین هفته این پویش در سال ۱۴۰۰  پنج طرح آماده افتتاح شامل سه طرح برقی و آبی در استان همدان و در دو استان زنجان و گلستان هر کدام یک طرح آبی را به بهره‌برداری رساند و عملیات اجرایی دو پروژه توسعه طرح‌های انتقال برق با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در استان همدان آغاز شد. 

عملیات اجرایی احداث پست ۲۳۰ کیلوولت سردار شهید همدانی و پست۶۳ کیلوولت جی.آی.اس شهید حسینی همدان در هفته سیزدهم پویش هرهفته_الف_ب_ایران بهره برداری شد.

۱۰ پروژه شرکت آب و فاضلاب استان گلستان برای آبرسانی به روستاها پروژه افتتاحی دیگری بود که دربرنامه  ویدیوکنفرانسی وزیر نیرو به صورت متمرکز در روستای سلطانعلی از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس به بهره‌برداری رسید.

این پروژه ها در هفت شهرستان گنبدکاووس، گرگان، آزادشهر، کلاله، مراوه تپه، علی آباد کتول، آق قلا افتتاح شده و بیشتر آن‌ها در حوزه اصلاح شبکه و خط انتقال و احداث مخزن اجرا شده است.

تداوم حرکت دولت به سمت توسعه در ماه پایانی خدمت

بهره برداری از جاده جدید سنندج – مریوان با حضور وزیر راه

مقصد دبگر دولتمردان در هفته گذشته کردستان بود که در این رابطه پروژه جاده جدید سنندج – مریوان (محور تیژتیژ- گاران) با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی واریانت گردنه خروسه آغاز شد.

 طول پروژه جاده جدید سنندج – مریوان (واریانت تیژتیژ – گاران) ۵۲ کیلومتر و عرض جاده ۱۰ متر است و در ۶ قطعه اجرا شده و شامل سه دستگاه تونل با سه هزار و ۶۳۰ متر که تونل باغان آن یک هزار و ۹۴۲ متر است.  برای اجرای این پروژه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.  

با بهره برداری از این پروژه مسیر سنندج – مریوان ۲۵ کیلومتر کوتاه تر شده و ایمنی جاده بسیار بالاتر می رود و این مسیر از ۱۲۵ کیلومتر به ۱۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

پروژه جاده جدید سنندج – مریوان تا سال ۱۳۹۵، ۴۰ درصد پیشرفت داشت اما از سال ۱۳۹۵ به بعد با پیگیری‌های وزارتخانه و حمایت دفتر رهبر معظم انقلاب اعتبارات روند جهشی گرفت و تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که چهار هزار میلیارد ریال آن از سال ۱۳۹۵ به بعد به این پروژه تخصیص یافت.

وزیر راه و شهرسازی در این آیین گفت: امیدواریم تا ۲ ماه آینده ۷۰ کیلومتر باقیمانده پروژه راه آهن سنندج – همدان را افتتاح کنیم تا به زودی شاهد به صدا در آمدن بوق قطار در ایستگاه صلوات آباد سنندج باشیم.

محمد اسلامی اظهار داشت: تلاش می شود تا پایان فعالیت دولت فعلی فرودگاه سقز را هم به عنوان فرودگاه دوم استان افتتاح کنیم تا تردد مردم در بخش حمل و نقل هوایی آسان‌تر شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز کردستان در فرودگاه و راه‌ها وضعیت مناسبی دارد، اضافه کرد: تلاش ما این است تا پایان سال ۱۴۰۰ بتوانیم ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی را در کردستان به بهره‌برداری برسانیم.

اسلامی با بیان اینکه با افتتاح پروژه‌های دیگر در هفته‌های آینده همه پروژه‌های عقب افتاده و تاریخی در کشور را به اتمام خواهیم رساند، افزود: نیمی از پیشرفت پروژه جاده جدید سنندج- مریوان در ۲ تا سه سال گذشته انجام شده است.

وی راه جدید سنندج – مریوان را موجب کاهش طول و زمان سفر و باعث افزایش امنیت سفر در این محور دانست و گفت: امروز سراسر کشور و استان کردستان به دلیل ایمان قلبی که برای توسعه کشور وجود دارد به کارگاه عمرانی بدل شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه فرد مسوول در نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ کاری جز خدمت رسانی به مردم ندارد، اظهار داشت: امروز به غیر از افتتاح جاده سنندج – مریوان ۵۰ کیلومتر از کریدور شمال- جنوب را نیز افتتاح خواهیم کرد که نشان از جدیت فعالیت و خدمتگذاری دولت برای توسعه و پیشرفت است.

تقویت فعالیت لجستیک مناطق آزاد کشور

از دیگر سفرهای مسوولان در هفته گذشته می توان به سفر حمیدرضا مومنی مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در راس هیاتی متشکل از مدیران عامل و برخی معاونین و مدیران مناطق آزاد در راستای برگزاری نشست هم اندیشی مدیران عامل این مناطق و بازدید از پروژه های سرمایه گذاری، زیرساختی، اقتصادی و گردشگری منطقه آزاد ارس اشاره کرد.

برگزاری هفتگی شورای تخصصی لجستیکی مناطق آزاد با حضور معاونین لجستیک و حمل و نقل مناطق و به میزبانی یکی از مناطق آزاد کشور از مصوبات این نشست بود که در همین راستا مقرر شد دومین جلسه این شورا هفته آتی در منطقه آزاد چابهار برگزار شود.

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در این نشست از تقویت مناطق آزاد کشور در حوزه لجستیک به جهت تاثیر آن در اقتصاد کشور خبرداد.

حمیدرضا مومنی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیارد تن کالا از طریق کانال سوئز ترانزیت می شود، گفت: با توجه به اینکه هر تن کالایی که در کشور ترانزیت می شود ۲۰۰ دلار درآمدزایی دارد در صورتی که پنج درصد این ترانزیت ها از طریق مناطق آزاد انجام شود علاوه بر اشتغالزایی در این مناطق، درآمد و ارزآوری چشمگیری برای مناطق آزاد و کشور ایجاد می کند.

این نشست با محوریت ارائه گزارش عملکرد در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط سازمان های مناطق آزاد در حوزه لجستیک، بررسی و تبادل نظر در خصوص سیاست گذاری، برنامه ریزی راهبردی و تبیین نقش و جایگاه مناطق آزاد در حوزه لجستیکی کشور، بررسی و پشتیبانی اولویت های لجستیکی هریک از مناطق و برنامه ریزی توسعه منابع انسانی در جهت ارتقای ظرفیت تخصصی کارشناسی حوزه لجستیک در سازمان های مناطق آزاد برگزار شد.

تداوم حرکت دولت به سمت توسعه در ماه پایانی خدمت

بهره برداری از ۳۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال طرح صنعت و معدن در ۴ استان

همچنین در هفتاد و هفتمین پنجشنبه های افتتاحیه دولت و همزمان با روز ملی صنعت و معدن از طریق ویدیوکنفرانس با حضور رییس جمهوری ۶ طرح بزرگ صنعت و معدن با اعتبار ۳۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال در استان های یزد ، زنجان ، هرمزگان و آذربایجان شرقی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

 در این آیین که با حضور وزیر  وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، طرح شمش فولادی شرکت پارس بوتیل و طرح تولید کاشی و سرامیک جواهر یزد در اشکذر و طرح توسعه توتون و تنباکو فرآوری شده شرکت جی. تی. آی پارس در سلطانیه افتتاح شد .

همچنین طرح انتقال، ذخیره و صادرات اسیدسولفوریک در کرمان و بندرعباس، طرح آهک پخته و هیدراته در اهر و طرح گندله‌سازی شرکت آهن اسفنجی اردکان، دیگر طرح‌هایی است که بهره‌برداری از آنها آغاز شد.

جمع سرمایه‌گذاری این طرح‌ها ۳۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال است که زمینه اشتغال ۸۸۱ نفر را فراهم خواهد کرد.

رییس‌جمهور در مراسم افتتاح‌ طرح‌های ملی اعلام کرد: سال گذشته بیش از هفت درصد رشد صنعتی داشتیم در حالی که بسیاری از کشورها، سال گذشته رشد اقتصادی منفی داشتند و رشد اقتصادی جهان نیز منفی سه بود اما ایران در سال ۹۹ رشد اقتصادی مثبت ۳.۶ درصد داشت.

حجت‌الاسلام  «حسن روحانی» با بیان اینکه مردم سختی‌های زیادی کشیدند، افزود: بیش از ۹ درصد رشد صنعتی در سه ماهه چهارم سال گذشته را شاهد بودیم، همچنین بیش از هفت درصد رشد صنعتی داشتیم که موجب مثبت شدن رشد اقتصادی ما در سال ۹۹ شد.

روحانی با ابراز خوشحالی از تکمیل زنجیره تولید فولاد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: بسیار خوشحالم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش شد، زنجیره تولید فولاد کامل شود. بحث خام‌فروشی که مطرح می‌شود، کنسانتره داشته باشیم، ولی گندله را نداشته باشیم، مقصد نهایی یعنی شمش فولاد را نخواهیم داشت و مجبور به صادرات سنگ آهن می‌شویم. چه قدر تفاوت است بین صادرات سنگ آهن تا شمش آهن. چه ارزش افزوده‌ای را این زنجیره ایجاد می‌کند.

وی با یادآوری افتتاح‌های امروز در زمینه فولاد خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم این است که این زنجیره کامل شد. بسیاری از طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، زنجیره قبلی را در همان استان یا استان مجاور تکمیل می‌کرد. گاهی یک شرکت همه زنجیره را دارد یا در یک استان این زنجیره وجود دارد.

تداوم حرکت دولت به سمت توسعه در ماه پایانی خدمت

افتتاح یک هتل چهارستاره در مشهد با حضور وزیر گردشگری 

یک هتل چهارستاره در مشهد، جمعه‌شب ۱۱ تیر ماه با حضور وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به بهره‌برداری رسید.

علی‌اصغر مونسان در حاشیه آیین افتتاح یک هتل چهار ستاره در مشهد گفت: جهش گردشگری داخلی در دوران پساکرونا قابل پیش‌بینی و قطعی است. 

وی اظهارداشت: بسیار خوش‌بین هستیم که با توسعه و گسترس واکسیناسیون در کشور و بویژه با ورود واکسن‌های ایرانی، وزارت بهداشت موفق به افزایش واکسیناسیون شود و به این ترتیب در ماه‌های آینده با محدود شدن شیوع کرونا در کشور اجازه پیدا کنیم فعالیت‌های حوزه گردشگری را به حالت عادی بازگردانیم.

وی با بیان اینکه تمهیدات خوبی برای پساکرونا اندیشیده شده است، ادامه داد: مردم به اندازه کافی مطالبه سفر را دارند ولی به دلیل محدودیت های فعلی سفرهایشان را محدود کرده‌اند که به محض اعلام اجازه سفر، شاهد اوجگیری گردشگری داخلی خواهیم بود.

مونسان ادامه داد: بنابراین بازگشت به آن سطح از گردشگری خارجی و گرفتن سهم واقعی‌مان از بازارهای جهانی بسیار سخت است اما برای این امر برنامه داریم و به محض اجازه صدور روادید، آماده آغاز فعالیتها در این زمینه هستیم.

سفر سایر مسوولان به استان‌ها در هفته ای که گذشت

سفر یکروزه معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زاهدان آن هم در شرایط بحرانی کرونا در مرزهای جنوب شرق کشور و همچنین استقرار تیم واکنش سریع این‌ وزارتخانه در مرزهای سیستان و بلوچستان موجی از بسیج امکانات و تخصص برای مهار این ویروس را به دنبال داشت.

همین شرایط فوق بحرانی سبب شد تا چهارشنبه گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زاهدان سفر کند تا از نزدیک برای گذر از این بحران چاره اندیشی شود.

به دنبال این سفر، تیم واکنش سریع وزارت بهداشت نیز در مرزهای رسمی سیستان و بلوچستان مستقر شد چرا که مرزهای جنوب شرقی در معرض خطر ورود واریانت هندی (دلتا) و آفریقایی (بتا) قرار گرفته و باید کنترل‌های بهداشتی‌ و مراقبتی افزایش یابد و خدمات مناسب غربالگری و بیماریابی توسط نظام بهداشت و درمان در پایانه های رسمی ارائه شود.

همچنین هفته گذشته نخستین کارخانه تولید مقوای پشت طوسی و ایندربرد (پرمصرف در صنعت بسته‌بندی) در ایران با اشتغالزایی ۳۰۰ نفر عصر یکشنبه ششم تیر ماه  با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در بخش زواره از توابع اردستان به بهره‌برداری رسید.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بهره‌برداری این کارخانه گفت: ساخت چهار کارخانه مقواسازی مانند کارخانه‌ای که در زواره از توابع اردستان به بهره‌برداری رسید، کشورمان را از واردات مقوا بی‌نیاز می‌کند.

 وی اضافه کرد : کارخانه مقواسازی زواره با یک سوم ظرفیت تولید در حال فعالیت است و با توسعه کارخانه مقواسازی زواره یا راه‌اندازی چهار کارخانه‌ همانند آن در مناطق دیگر می‌توان واردات کشور را در این بخش به صفر رساند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گله‌مندی مدیر کارخانه مقواسازی زواره از بروکراسی اداری و سپری شدن هفت سال برای راه‌اندازی این کارخانه گفت: انصاف این است که در ۲ سال اخیر با توجه به تصمیم‌های محلی و پیگیری استانداری، کارخانه با ظرفیت بیش از یکهزار نفر در سه نوبت کاری فعالیت کند.

قالیباف با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب به رفع موانع و پشتیبانی‌ها اظهار امیدواری کرد که با وجود تحریم‌ها، فعالیت‌ها در کشورمان به رفع موانع منجر شود تا با تلاش سرمایه‌گذاران و نیروهای جوان و به خصوص با رویکرد دانش‌بنیان، بهترین تولیدها با صرفه اقتصادی‌، دقیق‌ و ایجاد اشتغال در کشور داشته باشیم.

بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور و قائم مقام رئیس ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید دیگر مسئول کشوری بود که  با هدف بررسی وضعیت صنایع و واحدهای تولیدی استان مرکزی در سفر به این استان از سه واحد صنعتی اراک بازدید کرد.

وی  در حاشیه این بازدید گفت: پرداخت مطالبات قطعه سازان خودرو، تامین مواد اولیه، تامین بیمه اجتماعی کارگران، دریافت تسهیلات و  رفع قطعی برق از جمله مطالبات مدیران و کارگران واحدهای صنعتی اراک بود.

«بابک دین پرست» افزود: در بازدید از واحدهای صنعتی ساوه، زرندیه و اراک مشکلاتی عنوان شد که در نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی طرح موضوع خواهد شد.

مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، نیز هشتم تیرماه راهی کرمانشاه شد و در نشست مدیران بیمه، دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه اکنون ۱۳ میلیون نفر زیرپوشش صندوق بیمه همگانی سلامت تقریبا خدمات درمانی رایگان دریافت می‌کنند، افزود: طرح نظام ارجاع پزشک خانواده برای افراد زیرپوشش صندوق بیمه همگانی سلامت اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح نظام ارجاع «پزشک خانواده» شهری در چهار استان کردستان، کرمان، یزد و چهارمحال و بختیاری به صورت پایلوت گفت: این طرح در ۶ استان دیگر از جمله کرمانشاه امسال برای بیمه شدگان صندوق همگانی سلامت اجرا می‌شود.

او طرح نسخه نویسی الکترونیک و نظام ارجاع پزشک خانواده را ۲ طرح مهو و با اولویت سازمان بیمه سلامت اعلام کرد و اظهار داشت: اجرا موفقیت آمیز هر ۲ طرح به فراهم شدن زیرساخت های الکترونیکی وزارت بهداشت و درمان در راستای تشکیل پرونده الکترونیک درمان بیماران، سامانه های تبادل اسناد پزشکی، نسخه نویسی و نسخه پیچی بستگی دارد.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین شکرالله بهرامی رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور روز سه شنبه هشتم تیر ماه در دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار داشت: جنبش آگاه سازی در بین نیروهای مسلح نسبت به جرایم به راه افتاده است و سال گذشته با وجود همه تنگناهایی که برای نیروهای مسلح از جمله در مسائل اقتصادی و دوری از خانواده وجود داشت، شاهد کاهش جرایم بودیم. 

وی گفت :با انجام برنامه‌های مبتنی بر پیشگیری در متن نیروهای مسلح سال گذشته میزان وقوع جرایم در بین نیروها ۱۰ درصد کاهش داشت.

سید جواد حسینی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور هم روز چهارشنبه نهم تیر ماه راهی ساری شد و ضمن افتتاح چند طرح عمرانی و آموزشی در جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش مازندران شرکت کرد و در سخنانی گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی یکی از فعالیت‌های بزرگ این سازمان است که  سال گذشته با وجود شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند.

وی گفت که برای سال تحصیلی آینده افزایش پوشش تحصیلی نوآموزان پیش‌دبستانی از ۱۰ هزار و ۹۹۱ نفر به ۱۵ هزار نفر هدف‌گذاری شده است.

او با بیان این که امسال نیز  هدف‌گذاری این برنامه  پوشش ۹۹ درصدی است ، ادامه داد : باید به دارایی و سرمایه دانش آموزان استثنایی توجه اساسی شود و معتقدیم آموزش و پرورش استثنایی پیشگام کیفیت بخشی در نظام تعلیم و تربیت است.

از سوی دیگر محمد صادقی رئیس هیات مدیره فراکسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هفته گذشته در سفری به استان مرکزی در نشست تخصصی سراسری فراکسیون اتحاد برای توسعه پایدار در اراک حضور یافت و در سخنانی اظهار داشت: فراکسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوررزی ایران از بهمن سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده که در نهایت ۲ هفته گذشته موافقت اتاق ایران برای همکاری مستمر نیز کسب شد.

وی گفت فراکسیون کشاورزی ۲ هفته گذشته موافقت فعالیت خود را اتاق بازرگانی ایران را کسب کرد.در فراکسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران همه همکاری و همفکری‌ها برای پیشبرد امور فعالان بخش کشاورزی کشور است.

مصطفی خاکسار قهرودی قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور نیز روز چهارشنبه نهم تیر در حاشیه افتتاح ۲۱ واحد مسکونی مدد جویان خراسان شمالی در روستای کالشور شهرستان مانه و سملقان اولویت اصلی برنامه های این نهاد حمایتی را ساخت مسکن برای مدد جویان اعلام کرد.

وی اظهار داشت: در سال های اخیر کمیته امداد با همراهی دولت و خیرین گام های موثری برای ساخت مسکن برای مدد جویان برداشت و این روند تا خانه دار شدن تمام مدد جویان باید ادامه یابد.
قائم مقام کمیته امداد امام (ره) بدون اشاره به خانوارهای مددجوی فاقد مسکن  در سطح کشور ابراز امیدواری کرد تا در دولت آینده به امر خانه سازی این قشر بیشتر از سنوات گذشته توجه شود.

او گفت : براساس برنامه ریزی عملیات ساخت سه هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی برای مدد جویان کمیته امداد در این استان در دستور کار قرار گرفت و پیش بینی می شود که حداقل در یک پروسه زمانی ۲ ساله این واحدها تکمیل و در اختیار مدد جویان این استنان قرار گیرد.

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش هم روز سه شنبه در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش استان کرمان از موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رتبه بندی معلمان خبر داد.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان تا پایان دولت دوازدهم عملیاتی می‌شود گفت: در نشستی با رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام شد مشکلی برای اجرای رتبه‌بندی معلمان وجود ندارد و هر بودجه‌ای در این زمینه نیاز باشد تامین خواهد شد.

او بیان اینکه بازگشایی مدارس به صورت حضوری اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده است اظهار داشت: در صورتی که معلمان واکسینه شوند مدارس برای سال تحصیلی آینده به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی خواهند شد.

دریادار پاسدار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم روز چهارشنبه نهم تیرماه با حضور در آیین تودیع و معارفه فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز گفت: برای گام دوم انقلاب اسلامی سپاه حتما بیشتر از گذشته پای نظام و انقلاب می ایستد و قبراق و چابک تر خواهد بود.

وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی همچون ۴۰ ساله گام اول انقلاب اسلامی پای کار خواهد بود به طوریکه یک روالی را در ۱۰ سال اول انقلاب اسلامی به لحاظ اینکه پاسدار انقلاب اسلامی از اول انقلاب بوده ایم در راستای پیروی از امام راحل انجام دادیم و بیش از ۳۰ سال است که در پی دستورات و فرمانبری از امام حاضر همین روند را انجام می دهیم.

همچنین سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی شامگاه چهارشنبه نهم تیرماه نیز در نشستی با عنوان جایگاه جوانان در تحقق تمدن نوین اسلامی در شیراز گفت: شیوه مدیریت نادرست اصلی‌ترین مشکل کنونی کشور است که باید به صورت اساسی حل و فصل شود.

به گفته وی روش مدیریت کشور بر مبنای حل مسائل زودگذر و پرداختن به بحران های مقطعی طراحی شده است که این روش همواره تکرار می شود و با پرداختن به این مباحث تکراری هیچ وقت نمی توانیم به رفع مشکلات و اصلاح نهادهای بیمار بپردازیم.

وی بیان کرد:‌ اگر همیشه گرفتار امروز باشیم، نمی توانیم آینده و فردای روشنی بسازیم. در واقع ما به جای آماده شدن برای رویارویی با مشکلات پیش روی کشور، به دنبال رفع مسائل کم‌اهمیت هستیم و همین مسئله باعث عدم توجه به موضوعات جدی تر و عمیق تر می شود.

 اسدالله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت هم در جلسه مشترک شورای معدن کشور و شورای معدن آذربایجان شرقی با  دستور بررسی آخرین وضعیت فعالیت معدن اندریان از وضعیت فعلی برداشت‌های غیرمجاز در محدوده معدن طلای «اندریان» شهرستان ورزقان از توابع آذربایجان‌شرقی انتقاد کرد.

وی یادآورشد: متاسفانه برخی اهالی منطقه با شناسایی رگه های معدنی در جنگل‌ها، به این مواهب طبیعی نیز رحم نکرده و با تخریب طبیعت به برداشت و استحصال مواد ارزشمند معدنی روی آورده‌اند.

مجله خبری زهک

درباره ی kuop26598

مطلب پیشنهادی

رییسان جمهوری اندونزی و اوگاندا به رییس‌جمهوری منتخب تبریک گفتند

به گزارش روز شنبه ایرنا از سفارت جمهوری اسلامی ایران در اندونزی، «جوکو ویدودو»  با ارسال …